Proiect de lege RUAM cu tert donator [abandonat].

Advocacy-ul este un proces politic care isi propune sa influenteze politicile publice si deciziile de alocare a resurselor in cadrul sistemelor si institutiilor politice, economice si sociale.
Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiectul de lege RUAM cu tert donator (la Senat).

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Feb 14, 2012 3:13 pm

In ciuda semnalelor noastre repetate, niciun semn pe frontul Proiectului de Lege, care e in adormire la Senat.

Data Acțiunea
11-10-2011 Înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.b515 (adresa nr.E203/11/10/2011)
17-10-2011 cu nr.L643 prezentare în Biroul permanent; Senatul e prima Cameră sesizată
17-10-2011 trimis pentru raport la Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi (TERMEN: 17/11/2011)
17-10-2011 trimis pentru raport la Comisia pentru sănătate publică (TERMEN: 17/11/2011)
17-10-2011 trimis pentru aviz la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 15/11/2011)
31-10-2011 prezentare în Biroul Permanent (Comisia comună permanentă a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru relaţia cu UNESCO solicită să fie sesizată pentru elaborarea avizului)
31-10-2011 trimis pentru aviz la Comisia comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru relatia cu UNESCO (TERMEN: 15/11/2011)
09-11-2011 Comisia comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru relatia cu UNESCO transmite avizul cu nr. 44/171-NEGATIV
14-11-2011 prezentare în Biroul Permanent (termenul de adoptare tacită a fost prelungit de la 45 la 60 de zile, la solicitarea Comisiei pentru drepturile omului)
15-12-2011 Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări transmite avizul cu nr. 528-FAVORABIL
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiectul de lege RUAM cu tert donator (la Senat).

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Feb 14, 2012 3:16 pm

Probabil se urmareste trecerea sa de Senat prin adoptare tacita, dar asta insemna ca isi fura propria caciula, proiectul de lege in actuala forma este grav anticonstitutional, deci, chiar in ipoteza putin probabila in care ar trece si de CDep, nu va fi promulgat in veci. Se pierde timpul, se insista pe acest proiect perdant, in loc sa se construiasca un proiect de lege BUN, de care este atat de multa nevoie.

Termen adoptare: Termenul de adoptare tacită este de 60 de zile, și se calculează de la data de 17.10.2011.
Termenul se împlinește la data de 08.03.2012.
Termenul este calculat conform art. 75 alin.(2) și art. 115 alin(5) din Constituția României, republicată, coroborat cu art. 113-115 din Regulamentul Senatului.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiectul de lege RUAM cu tert donator (la Senat).

Mesajde SOS Infertilitatea » Lun Feb 27, 2012 6:11 pm

Nu ne-am tocit tastele degeaba. Au inteles si au actionat:

"Guvernul a avut un proiect de lege privind terţul donator. Pentru că aceasta acoperea doar o mică parte a plajei reproducţiei umane asistate, Comisia noastră, cu ajutorul specialiştilor, a reprezentanţilor Agenţiei Naţionale de Transplant, a juriştilor, a extins proiectul şi am făcut un proiect de lege cuprinzător care să reglementeze reproducţia umană asitată", a declarat într-o conferinţă de presă senatorul Gyorgy Frunda, preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat.

I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiectul de lege RUAM cu tert donator (la Senat).

Mesajde SOS Infertilitatea » Lun Feb 27, 2012 6:13 pm

Deci actualul proiect pica si avem un alt proiect de lege. Este a sasea tentativa de a reglementa RUAM in Romania, sa speram ca de data asta se va si reusi!
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Feb 28, 2012 9:44 am

Senatul a anuntat initierea unui nou proiect de lege in domeniul RUAM.

Amanunte, in articolul Mediafax:
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Feb 28, 2012 9:53 am

Naşterea prin procedura unei mame purtătoare şi fertilizarea cu terţ donator fac obiectul reglementării printr-un nou proiect de lege prezentat, luni, de Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat.

"Guvernul a avut un proiect de lege privind terţul donator. Pentru că aceasta acoperea doar o mică parte a plajei reproducţiei umane asistate, Comisia noastră, cu ajutorul specialiştilor, a reprezentanţilor Agenţiei Naţionale de Transplant, a juriştilor, a extins proiectul şi am făcut un proiect de lege cuprinzător care să reglementeze reproducţia umană asistată", a declarat într-o conferinţă de presă senatorul Gyorgy Frunda, preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat.

Proiectul va primi raport de la Comisie în următoarele două săptămâni, iar Frunda a făcut apel la toţi parlamentarii să sprijine proiectul pentru a se evita adoptarea tacită la termenul din 13 martie a proiectului iniţial al Guvernului.

Proiectul de lege subliniază că la asistenţa medicală în domeniul reproducerii umane pot apela numai cuplurile sau femeile singure diagnosticate cu infertilitate sau pentru a se evita transmiterea unei maladii la copil sau la un membru al cuplului.

"Pot apela la mamele purtătoare numai mamele cu o anumită patologie. Legea se referă la situaţiile medicale, nu la capricii", a subliniat embriologul Mioara Matei, de la Spitalul CFR 2, unul dintre specialiştii care au contribuit la elaborarea proiectului. Ea a adăugat că legea nu este pentru femeile care îşi permit şi doresc să plătească o altă femeie pentru a-i purta o sarcină.

"Este exclus potrivit legii orice fel de beneficiu material pentru mama purtătoare. Dacă mama purtătoare solicită bani sau este prinsă că a acceptat bani, ea va răspunde juridic. Prin reglementările aduse vrem să prevenim situaţiile anilor 1990, când femei din România năşteau pe bandă rulantă pentru a vinde copiii în străinătate", a declarat Frunda.

Proiectul stipulează că vârsta mamei purtătoare trebuie să fie cuprinsă între 18 şi 40 de ani, iar cea a mamei beneficiar între 18 şi 47 de ani. "Nu va mai putea fi posibil un al doilea caz Adriana Iliescu", a subliniat Frunda.

Conform prevederilor proiectului legislativ, reproducerea cu mamă purtătoare se va realiza în baza unui contract încheiat la notar între cuplul beneficiar şi mama surogat. Cuplul poate deconta mamei purtătoare numai costurile medicale şi asigura o compensaţie materială echivalentă cu cinci tichete de masă pe zi pentru perioada sarcinii şi lăuziei. În cazul donatorilor de material reproducător, legea prevede tot o compensaţie de cinci tichete de masă.

De asemenea, revocarea contractului de una dintre părţi atrage răspundere materială, cu excepţia unor cauze medicale. Mai este prevăzut că mama purtătoare, care nu trebuie să aibă nicio legătură genetică cu copilul, va preda copilul cuplului beneficiar în termen de 48 de ore de la naştere şi are dreptul la concediul de sarcină şi lăuzie.

Conform proiectului, filiaţia copilului se stabileşte prin recunoaştere sau hotărâre judecătorească.

Potrivit unei note de fundamentare a proiectului, în România este "un vid legislativ" în acest domeniu, iar anual creşte cu 20% numărul cuplurilor cu diagnostic de infertilitate, precum şi al celor care apelează la tehnici de reproducere umană asistată medical.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Feb 28, 2012 9:58 am

Asociatia SOS Infertilitatea se bucura sa constate ca apelurile sale repetate - adresate atat prin curier, dar si prin participare directa, de doua ori, la discutiile din comisiile Senatului - privind inadvertentele si obiectul foarte "limitat" (doar RUAM cu tert donator) ale anteriorului proiect de lege au avut ecou!

"Guvernul a avut un proiect de lege privind terţul donator. Pentru că aceasta acoperea doar o mică parte a plajei reproducţiei umane asistate, Comisia noastră, cu ajutorul specialiştilor, a reprezentanţilor Agenţiei Naţionale de Transplant, a juriştilor, a extins proiectul şi am făcut un proiect de lege cuprinzător care să reglementeze reproducţia umană asistată", a declarat într-o conferinţă de presă senatorul Gyorgy Frunda, preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat.


Deci, este vorba despre un proiect de lege care sa legifereze intregul domeniu al RUAM (desi, din nou, presa se concentreaza doar pe mama-purtatoare si tert donator, ca acestea aduc audienta).
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Feb 28, 2012 10:11 am

Pana apare textul pe pagina Senatului, sa mentionam ca este cea de-a sasea tentativa de a legifera in domeniul RUAM.

Pana in prezent au fost respinse sau abandonate urmatoarele proiecte de lege:

1. Propunerea legislativa 2004 - 2006, respinsa definitiv: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck ... 9290&cam=1

2. Proiectul de lege propus de catre Asociatia Embriologilor, a fost publicat spre dezbatere pe site-ul Ministerului Sanatatii http://www.ms.ro/proiecte-acte-normative.php?pag=1

3. Proiectul de lege al senatorului Iulian Urban a parcurs circuitul legislativ in ambele camere parlamentare, dar, in urma semnalarilor SOS Infertilitatea, nu a fost aprobat: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck ... &idp=10681

4. Proiectul de lege al deputatei Mihaela Sandru, realizat la initiativa si cu participarea Asociatiei SOS Infertilitatea, a fost retras de catre initatoare la scurt timp dupa depunerea la Senat: viewtopic.php?f=2&t=189

5. Proiectul de lege privind RUAM cu tert donator propus de catre MS este respins in discutiile din Comisiile Senatului, la care a participat si Asociatia SOS Infertilitatea viewtopic.php?f=2&t=233

Asteptam cu interes noul proiect de lege.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mie Feb 29, 2012 7:34 pm

Un articol in Romania Libera de azi, pe tema mamei-purtatoare (desi proiectul de lege este mai vast):

PROIECT. O iniţiativă legislativă vine în ajutorul familiilor care nu pot avea copii
Mama surogat, soluţie pentru cuplurile infertile



Asociaţia Mame pentru Mame susţine iniţiativa legislativă şi consideră că este esenţial ca banii să nu fie o motivaţie pentru mamele surogat. Senatorul Gyorgy Frunda spune că se doreşte stoparea afacerilor cu mame purtătoare.

Femeile care nu pot face copii vor putea apela la mame purtătoare dacă proiectul de lege depus luni de Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat va fi adoptat.
Proiectul prevede că la o astfel de variantă pot apela numai cuplurile sau femeile singure diagnosticate cu infertilitate. Vârsta mamei purtătoare trebuie să fie cuprinsă între 18 şi 40 de ani, iar cea a mamei beneficiar între 18 şi 47 de ani. "Nu va mai putea fi posibil un al doilea caz Adriana Iliescu", a subliniat senatorul Gyorgy Frunda, preşedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte şi minorităţi din Senat.

Fără bani pentru mama purtătoare

Este exclus potrivit legii orice fel de beneficiu material pentru mama purtătoare. "Dacă mama purtătoare solicită bani sau este prinsă că a acceptat bani, ea va răspunde juridic. Prin reglementările aduse vrem să prevenim situaţiile anilor 1990, când femei din România năşteau pe bandă rulantă pentru a vinde copiii în străinătate", spune senatorul Gyorgy Frunda. Contactat telefonic, senatorul a precizat că scopul acestei legi este acela "de a ajuta femeile care nu pot face copii, nu pe cele care vor să-şi păstreze corpul".

Conform prevederilor proiectului, reproducerea cu mamă purtătoare se va realiza în baza unui contract încheiat la notar între cuplul beneficiar şi mama surogat. Cuplul poate deconta mamei purtătoare doar costurile medicale şi asigura o compensaţie materială echivalentă cu cinci tichete de masă pe zi pentru perioada sarcinii şi lăuziei.

Şi organizaţia Mame pentru Mame este de acord ca banii să nu fie o motivaţie pentru mama surogat. În caz contrar, atrage atenţia Ana Maiţa, preşedintele Asociaţiei "Mame pentru Mame", riscăm să încurajăm două fenomene. "Primul este apariţia unei industrii a naşterii-surogat, aşa cum se întâmplă în India, unde cea mai bănoasă oportunitate profesională pentru femeile sărace este aducerea pe lume a copiilor pentru cupluri de străini cu dare de mână. Al doilea fenomen este naşterea surogat ca soluţie pentru femeile fertile, dar care nu doresc să-şi modifice silueta cu o sarcină, fenomen des întâlnit la Hollywood, unde vedetele angajează mame profesioniste pentru a le purta şi naşte copii. În România, ţară cu multe femei sărace şi fără repere morale clare, pericolul apariţiei primului fenomen este foarte mare", este de părere Ana Maiţa.

"Ne-am săturat de analize"

Viitoarea lege este privită cu ochi buni atât de mamele actuale, cât şi de cele viitoare.
"Abia aştept să iasă legea asta. Sper să găsesc pe cineva care să vrea să poarte copilul, deşi fără să-i dau niciun ban va fi foarte greu. Încercăm de mai mulţi ani să avem un copil şi nu reuşim. Ne-am cam săturat de analize, medici şi bani cheltuiţi pe fertilizări, aşa că ne-am bucura să putem apela la varianta mamă purtătoare. Am totuşi nişte temeri şi aici, pentru că mă gândesc să nu se ataşeze faţă de copil", spune Bianca Vlad, din Iaşi, în vârstă de 39 de ani.

Ana Sava, din Bucureşti, este mamă a doi copii şi era cât pe ce să fie mamă purtătoare pentru o prietenă de-a ei. "Ea şi soţul ei nu puteau să aibă copii şi m-au întrebat pe mine dacă sunt de acord să port sarcina. Am fost de acord, pentru că ambele mele sarcini au fost uşoare şi nu mi s-au părut un efort deosebit. Am venit la birou până în ultima zi, iar pentru refacerea de după naştere aveam nevoie de o pauză de doar o săptămână. Nu aş fi luat niciun ban. O făceam pur şi simplu din prietenie", povesteşte Ana. În cele din urmă, amicii ei au preferat varianta adopţiei.
Şi mamele de tripleţi spun că iniţiativa legislativă este una benefică. "Eu ştiu ce înseamnă să nu poţi să ai copii. Eu am făcut fertilizare in vitro. Important e să ai un copil", subliniază Doina Pârvu, mamă a unor băieţi tripleţi în vârstă de 5 ani.

Sorina N. , mama a unui copil adoptat, acum în vârstă de 5 ani, spune că o astfel de variantă este demnă de luat în calcul. "Ar fi foarte bine dacă s-ar reglementa şi cadrul legal. Şi până acum existau mame purtătoare. Ştiu pe cineva care a ales drept mamă purtătoare o fată din Republica Moldova. A ţinut-o cu casă şi masă pe toată perioada sarcinii, iar la final i-a dat o sumă de bani", spune Sorina.

De regulă, părinţii pot să ofere cam 5.000 de euro, deşi sunt anunţuri în care viitoarele mame purtătoare cer şi 25.000 de euro.



Sursa: http://www.romanialibera.ro/stil-de-via ... 55347.html
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Mar 02, 2012 3:55 pm

Am reusit sa obtinem proiectul de lege, in noua sa forma, si mapa de presa. Le reproducem.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Mar 02, 2012 3:57 pm

Parlamentul Romaniei

Comisia pentru Drepturile Omului, Culte si Minoritati


”Necesitatea reglementării domeniului reproducerii umane asistate medical”
[document din mapa de presa]


Supremaţia legii, respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale, reprezentarea democratică, reprezintă principiile democratice care au stat la baza elaborării proiectului de lege privind reproducerea umană asistată medical.

Informarea si comunicarea între societatea civilă şi membrii comisiei au fost dezvoltate şi susţinute în aşa fel încât să corespundă cât mai mult posibil nevoilor şi dorinţelor persoanelor care au nevoie de tratament împotriva infertilității .

Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități din cadrul Senatului a considerat necesară și utilă intervenția sa în sensul de a reglementa tot domeniul de reproducere umană asistată medical, reproducerea cu terț donator fiind doar un capitol în cuprinsul acesteia, punându-se astfel în acord cu reglementările Codului Civil.

Ținând cont de aspectele menționate in Anexa 1, membrii Comisiei pentru drepturile omului, culte și minorități, alături de reprezentanți ai Ministerului Sănătății au amendat proiectul Guvernului bazându-se și pe observațiile și propunerile formulate de asociațiile reprezentative din domeniu: SOS Infertilitatea, Agenția Națională de Transplant, Societatea Română de Medicină Reproductivă, Centrul Euroregional pentru Inițiative Publice.

Proiectul este structurat în 5 capitole fiind reglementat regimul juridic al reproducerii umane asistate medical. În elaborarea acestei forme s-a pus un accent foarte mare pe drepturile omului cu privire la respectarea demnității umane, persoanei și familiei.

Unul din capitolele acestui proiect se referă la reproducerea umană asistată medical cu terț donator, iar un alt capitol se referă la reproducerea umană asistată medical cu mamă purtătoare. Acestea sunt capitolele care au dat naștere la nenumărate dezbateri legate de etică medicală. Trebuie subliniat că intenția noastră este aceea de a veni în sprijinul persoanelor diagnosticate cu sterilitate, pentru a garanta dreptul acestora la tratament împotriva infertilității.

Luând în considerare că tema supusă dezbaterii are un caracter inovativ și sensibil, facem apel către toți parlamentarii pe această cale, în cadrul acestei conferințe de presă pentru a lua măsurile necesare în vederea promovării și adoptării acestui proiect de lege în forma lucrată în Parlament împreună cu specialiști din domeniul medicinei, geneticii și eticii medicale.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Mar 02, 2012 3:59 pm

”Necesitatea reglementării domeniului reproducerii umane asistate medical” [document din mapa de presa]


- rezoluția Parlamentului European privind viitorul demografic al Europei (2007/2156(INI) unde se prevede că ”infertilitatea este o boală recunoscută de Organizația Mondială a Sănătății care poate avea efecte grave cum ar fi depresia, subliniind totodată faptul că rata infertilității este în creștere, atingând în prezent 15% din cupluri și în care se recomandă statelor membre să garanteze cuplurilor dreptul de acces universal la tratament împotriva infertilității
- scăderea exponențială a natalității, îmbătrânirea demografică
- creșterea anuală de 20% a cuplurilor cu diagnostic de infertilitate, precum și a cuplurilor care apelează la tehnici de reproducere umană asistată medical
- vidul legislativ din domeniul reproducerii umane asistate medical
- reglementările din domeniul reproducerii umane asistate medical prevăzute în legislațiile statelor membre precum: Franța, Elveția, Germania, Italia, Belgia, Danemarca, Olanda, Marea Britanie, Spania
- sesizarea Senatului cu proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu terț donator, al cărei inițiator este Guvernul României
- intenția de reglementare a domeniului reproducerii umane asistate medical încă din anul 2004
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Mar 02, 2012 4:00 pm

”Necesitatea reglementării domeniului reproducerii umane asistate medical” [document din mapa de presa]


Intentia de reglementare a domeniului Reproducerii umane asistate medical a fost inca din 2003.

2003 a fost depusă Propunerea legislativă privind consilierea obligatorie în cazul întreruperii de sarcină
27-04-2004 a fost adoptată această propunere sub forma de „Proiect de lege privind sănătatea reproducerii şi reproducerea umană asistată medical”

03-05-2004 Înregistrat la Senat pentru dezbatere cu nr.L334 (adresa nr.PL217/29/04/2004)
05-05-2004 trimis pentru raport la Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport (TERMEN: 19/05/2004)
05-05-2004 trimis pentru raport la Comisia pentru sănătate publică (TERMEN: 19/05/2004)
05-05-2004 trimis pentru aviz la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 18/05/2004)
05-05-2004 trimis pentru aviz la Comisia Parlamentului României pentru Integrare Europeană (TERMEN: 18/05/2004)
05-05-2004 trimis pentru aviz la Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi (TERMEN: 18/05/2004)
18-05-2004 Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi transmite avizul cu nr. 256-FAVORABIL
19-05-2004 prezentare în Biroul Permanent (termenul de depunere a raportului este 26.05.2004)
19-05-2004 Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări transmite avizul cu nr. 581-FAVORABIL
23-05-2004 Comisia pentru egalitatea de şanse transmite avizul cu nr. 14-FAVORABIL
26-05-2004 Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport depune raportul cu nr. 133-FAVORABIL cu amendamente
26-05-2004 Comisia pentru sănătate publică depune raportul cu nr. 307-FAVORABIL cu amendamente
01-06-2004 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
01-06-2004 dezbateri generale (vot final amânat)
08-06-2004 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
08-06-2004 trimis pentru raport suplimentar la Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport
08-06-2004 trimis pentru raport suplimentar la Comisia pentru sănătate publică
11-06-2004 Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport depune raportul SUPLIMENTAR cu nr. 159-FAVORABIL cu amendamente
11-06-2004 Comisia pentru sănătate publică depune raportul SUPLIMENTAR cu nr. 358-FAVORABIL cu amendamente
22-06-2004 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
22-06-2004 adoptat de Senat cu modificări; urmează mediere (nr. voturi: DA= 76 NU=2 AB=3)
24-06-2004 trimis la comisia de mediere, pentru raport
25-06-2004 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
14-09-2004 comisia de mediere finalizează raportul
16-09-2004 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
16-09-2004 plenul Senatului aprobă raportul comisiei de mediere (nr. voturi: DA= 71 NU=5 AB=12)
28-09-2004 plenul Camerei Deputaților aprobă raportul comisiei de mediere
30-09-2004 depus la Secretarul general și anunțat în plenul Senatului, pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalității legii
14-10-2004 Președintele României cere reexaminarea legii
22-02-2005 plenul Camerei Deputaților dezbate obiecțiunile Președintelui României
23-02-2005 cu nr.L334 (adresa nr.Pl217/22/02/2005)înregistrat la Senat pt. reexaminare
02-03-2005 trimis pentru raport la Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport (TERMEN: 16/03/2005)
02-03-2005 trimis pentru raport la Comisia pentru sănătate publică (TERMEN: 16/03/2005)
02-03-2005 trimis pentru aviz la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 15/03/2005)
02-03-2005 trimis pentru aviz la Comisia Parlamentului României pentru Integrare Europeană (TERMEN: 15/03/2005)
02-03-2005 trimis pentru aviz la Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi (TERMEN: 15/03/2005)
02-03-2005 trimis pentru aviz la Comisia pentru egalitatea de şanse (TERMEN: 15/03/2005)
16-03-2005 prezentare în Biroul Permanent (termenul de depunere a raportului este 29.03.2005)
16-03-2005 Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi transmite avizul cu nr. 13-FAVORABIL
17-03-2005 Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări transmite avizul cu nr. 279-FAVORABIL cu amendamente
31-03-2005 Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport depune raportul cu nr. 91-FAVORABIL cu amendamente
31-03-2005 Comisia pentru sănătate publică depune raportul cu nr. 108-FAVORABIL cu amendamente
04-04-2005 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
07-04-2005 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
07-04-2005 adoptat de Senat cu modificări; urmează mediere (nr. voturi: DA= 82 NU=3 AB=3)
20-04-2005 trimis la comisia de mediere, pentru raport (nr. voturi: DA= 82 NU=1 AB=0)
18-05-2005 comisia de mediere finalizează raportul
23-05-2005 plenul Senatului aprobă raportul comisiei de mediere (nr. voturi: DA= 92 NU=2 AB=0)
30-05-2005 plenul Camerei Deputaților aprobă raportul comisiei de mediere
06-06-2005 depus la Secretarul general și anunțat în plenul Senatului, pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalității legii
10-06-2005 trimis la promulgare
15-06-2005 s-a depus sesizare de neconstituționalitate; autor: Presedintele României
18-07-2005 Curtea Constituțională acceptă obiecțiunile de neconstituționalitate(Decizia nr.418/ 18/07/2005 publicată în Monitorul Oficial 664/26.07.2005)
21-11-2005 plenul Camerei Deputaților dezbate decizia Curții Constituționale
23-11-2005 Înregistrat la Senat pentru reexaminare (Senatul urmează să dezbată Decizia Curţii Constituţionale)
07-12-2005 trimis pentru raport privind decizia Curții Constituționale la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări (TERMEN: 21/12/2005)
06-02-2006 Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări depune raportul cu nr. 1787-NEGATIV(Comisia propune respingerea proiectului de lege; Curtea Constituţională a declarat ca neconstituţionale un număr de 27 de articole, dintr-un total de 36 de articole ale legii)
09-02-2006 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
09-02-2006 plenul Senatului dezbate decizia Curții Constituționale (nr. voturi: DA= 3 NU=76 AB=3) (proiectul de lege a fost respins; legea nu se mai trimite Preşedintelui României în vederea promulgării)
2009 Propunere legislativă privind reproducerea umană asistată medical - Respins de Camera decizională
2011 Propunere legislativă privind reproducerea umană asistată medical - Retras de către iniţiator
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Mar 02, 2012 4:02 pm

TEXTUL PROIECTULUI DE LEGE, asa cum va intra spre votare la Senat:

LEGE

privind reproducerea umană asistată medical





CAPITOLUL I

Dispoziţii generale



Art. 1. – (1) Prin prezenta lege sunt recunoscute, reglementate şi garantate drepturile privind reproducerea umană asistată medical, regimul juridic al acesteia precum și asigurarea confidenţialităţii și modul de transmitere a informaţiilor care ţin de aceasta.



Art.2. - (1) Reproducerea umană asistată medical este organizată şi controlată de Ministerul Sănătăţii, care, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, este autoritatea responsabilă în domeniu.

(2) Supravegherea şi coordonarea activităţilor de reproducere umană asistată medical este asigurată de Agenţia Naţională de Transplant.



Art.3. - (1) Legea garantează şi ocroteşte demnitatea umană, persoana şi familia.

(2) Legea urmăreşte respectarea interesului superior al copilului.

(3) Legea garantează dreptul fiecărei persoane de a decide asupra propriului corp în domeniul reproducerii umane asistate medical.

(4) Legea garantează principiul prezervării speciei umane, individualitatea şi diversitatea umană. Pentru respectarea acestui principiu, în scopul reproducerii umane asistate medical nu se pot folosi decât celule sexuale umane.

(5) Legea garantează dreptul fiecărei persoane de a fi corect informată, promovând principiul consimţământului liber şi informat ca o condiţie fundamentală pentru folosirea tehnicilor de reproducere umană asistată medical.

(6) Legea garantează cuplurilor şi femeilor singure dreptul de acces la tehnicile de reproducere umană asistată medical.



Art.4. - (1) Orice persoană are libertatea de a decide asupra problemelor legate de capacitatea sa reproductivă, fără constrângere şi fără să fie influenţată.

(2) Orice persoană are dreptul de a fi informată asupra capacității sale reproductive.

(3) Informarea persoanelor se face pe tot parcursul utilizării procedurilor si tehnicilor RUAM.



Art.5. - În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:



a) prin dreptul la reproducere se înţelege dreptul persoanelor de a decide liber şi responsabil numărul şi momentul în care doresc să aibă copii, precum şi dreptul de a avea acces la informaţii, educaţie şi mijloace, pentru a adopta o asemenea decizie;



b) prin reproducerea umană asistată medical se înţelege domeniul medical ce cuprinde ansamblul tratamentelor şi procedurilor de inseminare artificială, de fertilizare in vitro și transfer de embrioni.



c) prin reproducere umană asistată medical cu terţ donator se înţelege ansamblul de proceduri şi tehnici în cadrul cărora unul din gameți provine de la un terţ donator definit în conformitate cu prezenta lege;



d) prin terţ donator se înţelege persoana majoră în viaţă în momentul donării, care, în urma analizelor de laborator, nu are contraindicații pentru procreare, de la care se prelevează voluntar gameţi pentru utilizare terapeutică, pe baza consimţământului neviciat, prealabil, expres şi exprimat în scris în momentul donării;



e) prin mamă purtătoare se înțelege persoana de sex feminin care, în urma unui contract, este dispusă să poarte copilul altei persoane sau al unui cuplu în urma transferului unui preembrion obţinut in vitro, în condiţii de laborator;



f) prin gameți se înțelege celule reproductive umane;



g) prin diagnostic genetic preimplantator se înțelege metoda de identificare a maladiilor monogenice grave și cromozomiale la cuplurile cu risc de transmitere a bolilor genetice;



h) prin screening genetic preimplantator se înțelege screeningul de embrioni cu ajutorul metodei de diagnostic genetic preimplantator;



i) prin tehnologii de asistare medicală a reproducerii umane se înţelege un complex de tehnici medicale prin care se asigură reproducerea cuplurilor şi femeilor singure sau corectarea stării de infertilitate, incluzând inseminarea artificială, fertilizarea in vitro şi transferul de embrioni;



j) prin informare se înţelege furnizarea de date esenţiale, într-o modalitate pe care cuplurile, terţul donator şi femeile singure să o înţeleagă şi la care să poată face referire;



k) prin consiliere se înţelege discuţia aprofundată despre sentimentele şi grijile cuplurilor şi femeilor singure aflate într-o situaţie de criză, incluzând explorarea sentimentelor lor, clarificarea valorilor, ajutor în luarea deciziei, alegerea unei proceduri medicale, pregătirea pentru procedură prin reducerea nivelului de anxietate; consilierea este obligatorie şi are ca scop facilitarea serviciilor de sănătate;



l) prin sterilitate se înțelege incapacitatea de a concepe natural, de a purta sau a naște un copil sănătos;



m) prin infertilitate se înţelege reducerea în mod involuntar şi semnificativ a capacităţii reproductive naturale a unui cuplu sau femeie singură, aflată la vârsta biologică de a procrea;



n) prin cuplu reproductiv asistat medical se înţelege cuplul heterosexual care beneficiază de reproducere umană asistată medical;



o) prin fertilizare in vitro se înţelege tehnica reproducerii asistată medical prin fecundarea unui gamet feminin (ovul) şi a unui gamet masculin (spermatozoid) care se realizează în laborator, embrionul rezultat fiind transferat în uter, în scopul implantării şi dezvoltării sale ulterioare în făt;



p) prin transfer de embrioni se înţelege o tehnică de reproducere umană asistată medical prin care se transferă în uterul unei femei, embrionii obţinuţi în laborator, ca urmare a unei proceduri de fertilizare in vitro;



q) prin inseminare artificială se înţelege o tehnică de reproducere umană asistată medical, prin care, după prelucrarea în laborator a spermatozoizilor proveniti de la partener sau donator, aceștia se introduc în uterul, colul uterin, trompele uterine sau vaginul femeii, feritilizarea urmând apoi cursul natural;



r) prin consimţământ se înțelege acordul scris, liber, prealabil şi expres exprimat de solicitant.



s) prin contractul de asistenţă reproductivă se înțelege actul voluntar şi personal, scris şi confidenţial, încheiat între cuplu sau femeia singură şi centrul medical autorizat în vederea prestării serviciilor de reproducere umană asistată medical



Art.6.- Diagnosticul de infertilitatea și avizul medical pentru reproducerea umană asistată medical vor fi declarate de către cadre medicale cu competenţă în infertilitatea umană şi reproducerea asistată, angajate în unităţi sanitare autorizate şi acreditate potrivit dispozițiilor legale în vigoare.





CAPITOLUL II

Reproducerea umană asistată medical



Art.8.- Activitatea de reproducere umană asistată medical se realizează de către personal de specialitate, în unităţi sanitare publice sau private autorizate și acreditate, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.



Art.9.- Scopul asistenţei medicale în domeniul reproducerii umane asistate medical este acela de a răspunde cererii unui cuplu sau femei singure de a remedia infertilitatea, care a fost diagnosticată, sau de a evita transmiterea unei maladii de o anumită gravitate la copil sau la un membru al cuplului.



Art.10- (1) Pentru a recurge la reproducerea umană asistată medical, bărbatul şi femeia, după caz, trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:

a) să fie vii;

b) să îndeplinească criteriile medicale privind starea de sănătate fizică şi mintală, aprobate prin ordin al Ministrului Sănătăţii;

c) să consimtă, în prealabil, la inseminarea artificială, la fertilizarea in vitro sau la transferul de embrioni.

d) să aibă capacitate deplină de exerciţiu şi să nu fi fost decăzut din drepturile părinteşti.

(2) Pentru a recurge la reproducerea umană asistată medical, femeia trebuie să aibă vârsta cuprinsă între 18 și 47 ani.



Art.11- (1) Cuplul sau femeia singură care doreşte să recurgă la reproducerea umană asistată medical trebuie să se adreseze unei unităţi sanitare, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 9, cu o cerere în scris.

(2) Înainte de a se recurge la reproducerea umană asistată medical, personalul de specialitate al echipei medicale clinico-biologice pluridisciplinare desemnată prin decizie a conducerii unităţii sanitare în care se efectuează operaţiunile tehnico-medicale, trebuie să informeze sau, după caz, să consilieze cuplul sau femeia singură asupra posibilităţilor de reuşită sau eşec, asupra riscurilor la care sunt supuşi mama şi copilul, să verifice motivaţia acestora şi să-i informeze asupra posibilităţilor existente în materie de adopţie prevăzute de lege.

(3) Unitatea sanitară prevăzută la alin. (1) este obligată să asigure primirea de către solicitanţi a unui dosar ghid care cuprinde descrierea tehnicilor medicale referitoare la reproducerea umană asistată medical, prevăzute în normele metodologice de aplicare ale prezentei legi, precum şi o informare legislativă.

(4) Răspunsul motivat privind aprobarea sau respingerea cererii cuplului sau femeii singure se comunică în termen de 30 zile de la data înregistrării cererii.



Art.12- După aprobarea de către unitatea sanitară a cererii prevăzută la art. 11, cuplul sau femeia singură care doreşte să recurgă la reproducerea umană asistată medical trebuie să obţină avizul comisiei de avizare a donării de la donatorul viu, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.



Art.13- (1) Cuplul necăsătorit sau femeia singură care, pentru a avea un copil, doresc să recurgă la reproducerea umană asistată medical trebuie să îşi dea consimţământul în prealabil, în condiţii care să asigure deplina confidenţialitate, în faţa unui notar public care să le explice, în mod expres, consecinţele actului lor cu privire la filiaţie.

(2) Prevederile alin.(1) se aplică și cuplului căsătorit care recurge la reproducerea umană asistată medical cu terț donator sau mamă purtătoare.

(3) Consimţământul rămâne fără efect în cazul decesului, al formulării unei cereri de divorţ sau a separaţiei în fapt, survenite anterior momentului concepţiunii realizate în cadrul reproducerii umane asistate medical. El poate fi revocat oricând, în scris, inclusiv în faţa medicului chemat să asigure asistenţa pentru reproducerea umană asistată medical.



Art.14– (1) Unitatea sanitară este obligată să încheie cu solicitanții un contract de asistenţă reproductivă în baza consimţământului prealabil.

(2) Contractul de asistenţă reproductivă rămâne fără efecte în urma revocării consimţământului sau la iniţiativa medicului sau a clinicii şi numai anterior procedurii de reproducere umană asistată medical.



Art. 15.- În domeniul reproducerii umane asistate medical sunt interzise următoarele activităţi:

a) folosirea embrionilor în scop comercial;

b) utilizarea procedurilor de reproducere umană asistată medical şi a ingineriei genetice pentru alterarea genomului uman şi combinarea interspecii;
c) selecţia sexului copilului, cu excepţia cazului când astfel se evită transmiterea unor boli grave care nu pot fi înlăturate altfel;

d) fecundarea unui ovul cu alt ovul sau a unui spermatozoid cu alt spermatozoid, precum şi orice tip de clonare umană reproductivă şi embrionară artificială;

e)crearea şi utilizarea de ovule fecundate doar în scop de cercetare;

f)folosirea în scop reproductiv a gameţilor asupra cărora s-au derulat
activităţi de cercetare ştiinţifică;

g) selecţia donatorului pe criterii eugenice. Se poate selecta donatorul pentru a corespunde fenotipului părinţilor;

h) recoltarea de material reproductiv de la o persoană decedată;


Art.16. - Tehnicile de reproducere umană asistată medical permise sunt următoarele:

a) inseminarea artificială;

b) fecundarea in vitro;

c) transferul de embrioni.



Art.17.- În scopul evitării riscului de transmitere a unei boli genetice în cadrul reproducerii asistate medical se pot utiliza tehnicile de diagnostic genetic preimplantator și screening genetic preimplantator.

Art. 18. - Procedura inseminării artificiale se poate realiza prin:

a) inseminare cu celula sexuală a partenerului;

b) inseminare prin utilizarea celulei unui terț donator.





Art. 19.- (1) Embrionii rezultați în urma tehnicilor de reproducere umană asistată medical pot fi stocați în condiţiile legii, în bănci de celule umane pentru o perioadă de maxim cinci ani.

(2) Banca de celule umane este obligată să solicite anual membrilor cuplului sau femeii singure acordul pentru stocarea embrionilor rezultați în urma tehnicilor de reproducere umană asistată medical.

(3) După împlinirea termenului de 5 ani prevăzut la alin. (1) embrionii se distrug.

(4) În cazul decesului unuia dintre membrii cuplului, embrionii stocați în banca de celule se vor distruge în prezența membrului supraviețuitor al cuplului.

(5) În cazul decesului femeii singure, embrionii rezultați în urma tehnicilor de reproducere umană aflați în băncile de celule se distrug.

(6) În cazul în care membrii cuplului se despart aceștia au obligația de a-și exprima în scris opțiunea cu privire la păstrarea sau distrugerea embrionilor obținuți în laborator.



CAPITOLUL III

Reproducerea umană asistată medical cu terț donator



Art.20 - Pot recurge la reproducerea umană asistată medical cu terţ donator, părinții, aşa cum sunt definiţi în art.441 alin.(3) din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, care îndeplinesc criteriile medicale privind starea de sănătate fizică şi mintală.



Art.21. - În sensul prezentei legi, tehnicile de reproducere umană asistată medical cu terţ donator sunt cele realizate în cadrul procedurilor de inseminare artificială cu material reproducător de la un terţ donator şi de fertilizare in vitro cu material reproducător de la un terţ donator.



Art.22. - (1) Criteriile medicale de selecţie a terţului donator privind calitatea şi cantitatea de gameţi, starea de sănătate fizică şi mintală a donatorului care poate influenţa bagajul genetic al copilului, sunt aprobate prin norme metodologice de aplicare a prezentei legi.

(2) Actul donării este gratuit, realizat în baza unui contract de donare încheiat cu banca de celule umane, iar identitatea terţului donator este confidenţială.

(3) Terțul donator poate primi de la banca de celule umane o compensație materială echivalentă cu cinci tichete de masă la valoarea acestora în momentul donării.



Art.23. - (1) Activitatea de reproducere umană asistată medical cu terţ donator se realizează în condiţii de confidenţialitate.

(2) Personalul de specialitate din cadrul unităţilor sanitare publice sau private care efectuează operaţiunile tehnico-medicale trebuie să păstreze confidenţialitatea informaţiilor de care iau cunoştinţă pe parcursul activităţilor de reproducere umană asistată medical cu terţ donator.



CAPITOLUL IV

Reproducerea umană asistată medical cu mamă purtătoare



Art.24- Reproducerea umană asistată medical cu mamă purtătoare este o procedură admisă, realizată prin tehnica fertilizării in vitro și este un act voluntar realizat de către o femeie cu scopul de a ajuta un cuplu sau femeie singură căreia îi este imposibil sau contraindicat medical să poarte o sarcină.



Art. 25- Pot recurge la reproducerea umană asistată medical cu mamă purtătoare un cuplu sau femeia singură care sunt diagnostigați cu una din bolile prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.



Art.26- Vârsta mamei purtătoare trebuie să fie cuprinsă între 18 și 40 ani.



Art. 27– Mama purtătoare nu trebuie să aibă nicio legătură genetică cu copilul. În acest caz, mamei purtătoare i se pot implanta embrioni rezultați din fecundarea în laborator a gametes of both commissioning parents are used; (ii) bothgameţilor prelevați de la ambii părinţi sau de la un părinte cu gametul de la un terț donator . In



Art. 28– (1) Reproducerea umană asistată medical cu mamă purtătoare se realizează în baza unui contract încheiat între cuplul beneficiar sau femeia singură și mama purtătoare.

(2) Contractul nu este un contract comercial. Contractul se încheie cu titlu gratuit, mama purtătoare neputând solicita sau primi, direct sau prin interpus, și nici cuplul beneficiar sau femeia singură nu poate oferi, direct sau prin interpus, compensații materiale pentru actul încheiat.

(3) De la prevederile alin. (2) sunt excluse costurile investigațiilor preliminare , ale procedurilor medicale aferente reproducerii umane asistate medical cu mamă purtătoare solicitate de centrul medical autorizat, ale îngrijirilor medicale necesare pe tot parcursul sarcinii,transportului, cazării și asigurărilor medicale ce pot fi suportate de cuplul beneficiar sau femeia singură. De asemenea se poate oferi o compensație materială echivalentă cu costul hranei pe perioada sarcinii și lăuziei în valoare de 5 tichete de masă pe zi la valoarea acestora la momentul încheierii contractului .

(4) Contractul se încheie în fața unui notar public anterior demarării procedurilor sau tehnicilor de reproducere umană asistată medical, cu respectarea confidentialității și este irevocabil după fertilizarea in vitro,cu excepția cazurilor de întrerupere a sarcinii prevăzute în alin. (5) și alin. (6).

(5) Revocarea contractului de una dintre părți anterior fertilizării in vitro atrage răspunderea materială pentru prejudiciul cauzat celeilalte părți. Revocarea contractului sau întreruperea sarcinii din cauze medicale nu atrage răspunderea materială.



Art. 29- Mama purtătoare are obligația de a preda copilul cuplului beneficiar în termen de 48 de ore de la naștere.



Art.30- Mama purtătoare are dreptul la concediul de sarcină și lăuzie în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.



Art. 31- Filiația se stabilește prin recunoaștere sau hotărâre judecătorească potrivit prevederilor legale în vigoare. Hotărârea judecătorească se adoptă în regim de urgență și în ședință secretă.





Capitolul V – Sancțiuni și dispoziţii finale





Art. 32 - Efectuarea prelevării de gameţi, în scopul reproducerii umane asistate medical, în alte condiţii decât cele prevăzute de prezenta lege, constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii penale.



Art.33 - Folosirea unei proceduri de reproducere umană asistată medical cu incalcarea prevederilor art.15 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.



Art. 34 - (1)Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani fapta persoanei de a dona celele umane reproductive, în scopul obţinerii de foloase materiale sau de altă natură, pentru sine sau pentru altul, în condiţiile prezentei legi.



(2)Determinarea cu rea-credinţă sau constrângerea unei persoane să doneze celule umane reproductive constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani.

(3)Publicitatea în folosul unui cuplu sau femeie singură, în scopul reproducerii umane asistate medical, precum şi publicarea sau mediatizarea unor anunţuri privind reproducerea umană asistată medical cu mamă purtătoare în scopul obţinerii unor avantaje materiale sau de altă natură pentru sine, familie ori terţe persoane fizice sau juridice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.



Art. 35

(1) Efectuarea prelevării de celule umane reproductive pentru reproducere umană asistată medical, în scopul obţinerii unui profit material pentru donator sau unitatea sanitară, constituie infracţiunea de trafic celule de origine umană şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani.

(2)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi cumpărarea de celule umane repoductive, în scopul revânzării, în vederea obţinerii unui profit.

(3)Tentativa se pedepseşte.



Art. 36 - Promisiunea, oferirea, darea sau luarea de bani ori alte compensații materiale, direct sau prin interpus, de oricare dintre părți pentru actul încheiat cu mama purtătoare constituie infracțiune și se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani.



Art.37- Nerespectarea dispozițiilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, contravențională, civilă sau penală, după caz.



(2) Prezenta lege se completează cu prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată.



Art. 38. - În termen de 90 zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Sănătăţii va emite norme metodologice de aplicare a dispoziţiilor acesteia, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Mar 06, 2012 9:43 am

Desi este un text complet nou, se incearca trecerea acestuia sub numarul de inregistrare al precedentului proiect de lege, sa nu fie nevoie de reluarea intregii proceduri. Proiectul de lege a fost inscris pe ordinea de zi pe 5 martie - daca nu este aprobat pana pe 13 martie, trece tacit in forma initiala. Observam ca pe 5 martie proiectul a fost retrimis in comisii pentru raport suplimentar.

05-03-2012 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului
05-03-2012 Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi depune raportul cu nr. 292-FAVORABIL cu amendamente
05-03-2012 Comisia pentru sănătate publică depune raportul cu nr. 50-FAVORABIL cu amendamente
05-03-2012 trimis pentru raport suplimentar la Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi
05-03-2012 trimis pentru raport suplimentar la Comisia pentru sănătate publică


http://www.senat.ro/legis/lista.aspx L643/2011
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Sâm Mar 10, 2012 4:22 pm

Proiectul de lege este inscris pe ordinea de zi a Senatului pentru luni, cand probabil va trece, altfel ar trece in mod tacit forma initiala.


12-03-2012 înscris pe ordinea de zi a plenului Senatului


Apoi, proiectul va pleca la Camera Deputatilor, la comisii, unde vom profita pentru a depune amendamente.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Mar 13, 2012 10:02 am

Pentru cei interesati, sunt stenogramele discutiilor pe proiectul de lege in pdf-urile din josul paginilor: http://www.senat.ro/legis/lista.aspx L643/2011

Proiectul a fost luni pe ordinea de zi, asteptam actualizarea sa vedem ce forma a trecut - cea a initiatorului / MS (tacit) sau cea noua, a Comisiei pentru Drepturile Omului.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Sâm Mar 17, 2012 8:09 am

Despre necesitatea existentei unui cadru legal in domenul reproducerii asistate - ca de obicei, presa pune accentul pe mama-surogat.

Stire RealitateaTV, cu participarea SOS Infertilitatea.


I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Sâm Mar 17, 2012 10:08 pm

I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9752
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Vom avea o lege RUAM? Se incearca pentru a sasea oara!

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Mar 20, 2012 11:33 am

Ca la noi: desi anuntat cu surle si trambite, prin conferinta de presa, noul proiect de lege, elaborat de Comisia pentru Drepturile Omului de la Senat, nu a trecut.

A trecut in mod tacit forma initiala, proiectul de lege propus de Guvern / MS, deci ne-am intors de unde am plecat.

...Ce-am mai putea zice?!
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine


Înapoi la “Advocacy”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator