Proiecte de lege RUAM - esuate.

Advocacy-ul este un proces politic care isi propune sa influenteze politicile publice si deciziile de alocare a resurselor in cadrul sistemelor si institutiilor politice, economice si sociale.
Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Dum Noi 01, 2009 5:46 pm

Nu suntem singurii care s-au sesizat:

http://www.rfi.ro/stiri/social_economic ... morti.html

Inseminare cu spermă de la morţi

Colegiul Medicilor din România contestă un proiect de lege privind reproducerea umană asistată. Documentul a fost supus dezbaterii publice, zilele acestea, pe pagina de internet a Ministerului Sănătăţii. Proiectul, iniţiat de o Asociaţie a Embriologilor, cuprinde o serie de măsuri controversate.

Colegiul Medicilor avertizează că prevederile din proiectul de lege privind reproducerea asistată intră în contradicţie cu alte legi în vigoare.

O serie de măsuri cuprinse în acest document sunt neclare sau interzise în alte ţări. Între acestea: legalizarea inseminării cu spermă de la persoane decedate şi posibilitatea ca minorele să doneze ovule. Sunt acte care ar putea conduce la abuzuri, avertizează la RFI preşedintele Colegiului Medicilor din România, Vasile Astărăstoaie (audio).

Pe de altă parte, proiectul e supus dezbaterii publice de un ministru interimar demis, odată cu tot cabinetul Boc. Adică, potrivit legii, nu are dreptul să emită legi sau ordonanţe de urgenţă.

Preşedintele Colegiului Medicilor spune că în aceste condiţii, cel mai probabil proiectul de lege va fi rediscutat în viitorul mandat. Un interviu pe larg despre acest subiect puteţi asculta la emisiunea Sănătatea Fm, sâmbătă, 24 octombrie, de la ora 13.10, la RFI.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
Mademoiselle PasDeChance
Mesaje: 2330
Membru din: Vin Sep 11, 2009 6:21 pm
Localitate: Europe

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde Mademoiselle PasDeChance » Mie Dec 16, 2009 8:12 pm

Voiam sa semnalez ca proiectul de lege al senatorului Urban (altul decat cel despre care am discutat pe topicul asta) a trecut de Senat, fiind aprobat tacit, si acum a plecat spre Camera Deputatilor.

http://webapp.senat.ro/sergiusenat.proi ... 07&AN=2009

Asociatia "SOS Infertilitatea" va urmari cu atentie circuitul legislativ al proiectului de lege (e proiectul ala cu multe cucuie).
33 de ani, la origine infertilitate masculina - OAS moderata, in fapt infertilitate mixta (problema feminina - rezolvata in prezent).

Martie 2008: FIV-ICSI1, reusit, sarcina gemelara, prim trimestru perfect, morfofetala perfecta, ulterior contractii puternice, spitalizare cinci saptamani repaus strict, din pacate nasterea prematura nu a putut fi evitata. :( ...Fetitele mele sunt ingeri.
...Ulterior s-a descoperit un sept uterin, rezecat in urma a trei histeroscopii operatorii (2008 - 2009). Doua histeroscopii de control ulterioare: cavitate uterina ok, endometru ok.
Iunie 2009: FIV2, primul ET nereusit; sept. 2009: TEC neconcretizat.
Ianuarie 2010: FIV3, primul ET nereusit; aprilie 2010: TEC - reusit, insa sarcina oprita din evolutie. :(
Oct. 2010: FIV4, primul ET (blastocist) - nereusit; martie 2011: TEC - neconcretizat.

Violently unhappy: FIV5, noiembrie 2011, nereusit.


Continuarea povestii, aici.

SabinG
Special Guest
Mesaje: 1
Membru din: Mie Ian 27, 2010 10:57 am

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SabinG » Mie Ian 27, 2010 11:08 am

Legea embriologilor este un experiment nefericit. Bine ca pana la urma au citit-o si ei si si-au dat seama.

Am studiat legea senatorului Urban, care a fost adoptata de Senat de curand. E acelasi dezastru de proiect care m-a ingrozit si anul trecut. Acum am luat-o la purecat si foarte curand o sa public pe net un studiu asupra proiectului.

Avatar utilizator
Mademoiselle PasDeChance
Mesaje: 2330
Membru din: Vin Sep 11, 2009 6:21 pm
Localitate: Europe

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde Mademoiselle PasDeChance » Mie Ian 27, 2010 7:17 pm

Bun venit pe forumul nostru, domnule SabinG! Vazusem mailul de la dvs., ma pregateam sa va raspund - dar poate e mai bine aici, public.

Intr-adevar, proiectul de lege al senatorului Urban a trecut in forma initiala. A fost dezbatut timp de cateva minute, in acea zi initiatorul a vorbit de niste modificari(?!), apoi s-a amanat, intre timp s-a depasit termenul legal de la depunere si proiectul a fost aprobat in mod tacit, in forma initiala, fiind trimis la Camera Deputatilor, care e camera decidenta in cazul de fata. Aici este fisa de la CDep: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck ... &idp=10681

Dupa cum observati, este trimis pentru aviz la trei comisii si cu raportul este insarcinata Comisia pentru Sanatate si Familie. Termenul de depunere a raportului este 4 februarie, dar nu e deloc exclus sa fie depasit (asa a fost si la Senat). Noi oricum intentionam sa le scriem tuturor deputatilor din cele patru comisii si sa le explicam ce catastrofa e la mijloc (se pare ca e mare nevoie de explicatii - daca tinem cont ca la Senat comisia juridica a dat aviz pozitiv in ciuda pdv-ului negativ al Guvernului; aaa, detaliu: dl. senator Urban este vicepresedintele acestei comisii). Bineinteles ca le scrisesem, personalizat, tuturor senatorilor in cauza, dar ce folos!

Deci o sa le scriem si deputatilor, curand - avem baze de date cu adresele lor si un script informatic ce trimite mesajele personalizat.

Cand o sa publicati studiul, pe care il asteptam cu interes, il putem trimite si pe acesta, daca sunteti de acord.
33 de ani, la origine infertilitate masculina - OAS moderata, in fapt infertilitate mixta (problema feminina - rezolvata in prezent).

Martie 2008: FIV-ICSI1, reusit, sarcina gemelara, prim trimestru perfect, morfofetala perfecta, ulterior contractii puternice, spitalizare cinci saptamani repaus strict, din pacate nasterea prematura nu a putut fi evitata. :( ...Fetitele mele sunt ingeri.
...Ulterior s-a descoperit un sept uterin, rezecat in urma a trei histeroscopii operatorii (2008 - 2009). Doua histeroscopii de control ulterioare: cavitate uterina ok, endometru ok.
Iunie 2009: FIV2, primul ET nereusit; sept. 2009: TEC neconcretizat.
Ianuarie 2010: FIV3, primul ET nereusit; aprilie 2010: TEC - reusit, insa sarcina oprita din evolutie. :(
Oct. 2010: FIV4, primul ET (blastocist) - nereusit; martie 2011: TEC - neconcretizat.

Violently unhappy: FIV5, noiembrie 2011, nereusit.


Continuarea povestii, aici.

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Ian 29, 2010 8:30 am

Dl. SabinG ne-a trimis studiul, l-am postat deja pe site: http://infertilitate.com/2010/01/29/rea ... putatilor/

Il reproducem si aici:

Asociatia “SOS Infertilitatea” urmareste procesul legislativ si a luat la cunostinta ca pana pe data de 4 februarie 2010 este asteptat raportul comisiilor Camerei Deputatilor privind Propunerea legislativa privind reproducerea umana asistata medical, initiata de un grup de parlamentari PD-L, printre care dl. senator Iulian Urban, propunere adoptata de Senat prin depasirea termenului de adoptare.

Domeniul reproducerii umane asistate medical este un domeniu extrem de sensibil, comportand aspecte foarte delicate ce tin de principiile de bioetica - in toate tarile europene cadrul legislativ in acest domeniu a fost adoptat dupa o larga consultare a factorilor interesati (medici, embriologi, juristi, specialisti in bioetica, societate civila etc.)

Noi, Asociatia “SOS Infertilitatea”, am scris in mod repetat dlui senator Iulian Urban dupa ce am luat la cunostinta forma in care a fost propus acest poiect de lege, explicandu-i pe larg obiectiile noastre documentate, insa constatam cu regret ca nu s-a tinut cont de observatiile noastre.

Ca atare, Asociatia "SOS Infertilitatea" publica punctul de vedere exprimat de catre dl. asist. univ. Sabin Gutan, doctor in stiinte juridice, autorul unui teze ce are drept subiect exact studierea cadrului legislativ in domeniul reproducerii umane asistate medical in diferite tari din Europa si care are bunavointa de a ne acorda consultanta juridica. Mentionam ca Asociatia a scris deja deputatilor din Comisia pentru Sanatate si Familie, insarcinata cu redactarea raportului referitor la aceasta propunere legislativa, precum si celorlalte comisii implicate; vom continua sa reactionam, dat fiind ca actuala propunere legislativa are grave, intolerabile lacune, pe fond si de forma.


STUDIU ASUPRA PROIECTULUI DE LEGE PRIVIND REPRODUCEREA UMANĂ ASISTATĂ MEDICAL

Material realizat de

Asist. univ. dr. GUŢAN SABIN

sabin_gutan@yahoo.com

Noul proiect de lege privind reproducerea umană asistată medical adoptat de Senat în luna decembrie 2009 este din start un eşec pentru domeniu. Acest proiect, deşi iniţial a fost respins de Comisiei pentru Sănătate Publică a Senatului, a fost totuşi înaintat Senatului spre dezbatere, sub justificarea realizării unor modificări în conformitate cu recomandările Comisiei menţionate. Curios este faptul că proiectul adoptat de Senat este identic cu cel respins iniţial de Comisia Senatului.

În aceste condiţii, toate erorile terminologice, ştiinţifice, juridice, de tehnică legislativă etc. sunt la un pas de a deveni lege. Trecând peste greşelile de la tot pasul din noul cod civil, speram că măcar prin legile speciale construite pe lângă acesta să se mai corecteze câte ceva.

Pentru început, ca să fiu clar, din nenumăratele legi din domeniu ale altor state pe care le-am studiat acest proiect e de departe cel mai prost. Nu faptul că e scurt (26 articole) îl face prost, ci faptul că e incorect, neprofesional, haotic, fragmentat, incomplet - şi se poate continua mult cu epitete despre cum nu ar trebui să fie.

În continuare voi analiza proiectul, cu referiri atât la legislaţia externă, cât şi la noul cod civil. În primul rând, pentru o mai uşoară organizare şi înţelegere a viitoarei legi, recomandăm denumirea fiecărui articol.

Încă de la art.1 se pleacă greşit. Din acesta se deduce că legea se referă doar la recunoaşterea şi reglementarea drepturilor privind reproducerea umană asistată medical (RUAM). Cu toate acestea dreptul la reproducere asistată nu este definit. Acest scop al legii nu răspunde cerinţelor sociale şi juridice. Legea ar trebui să reglementeze regimul juridic al RUAM. Scopul medical-reproductiv este mai adecvat decât scopul terapeutic, deoarece RUAM nu este o terapie medicală în sine, ea neavând efectul de a vindeca sau ameliora boala de care suferă pacientul. RUAM se poate realiza atunci când toate terapiile medicale cunoscute au eşuat în a vindeca sau ameliora infertilitatea sau sterilitatea.

Proiectul nu instituie principiile ce guvernează domeniul şi nici garanţii cu privire la ocrotirea demnităţii umane, persoanei şi familiei prin interzicerea folosirii abuzive a biotehnologiei şi a ingineriei genetice. Nu se interzice nici clonarea.

Majoritatea definiţiilor din proiect, în cadrul art.2, sunt eronate sau neştiinţifice. De altfel, o serie de termeni importanţi nu sunt definiţi (embrion, zigot, gemeţi, gene, ovul, spermatozoid, sterilitatea, criogenie etc.). RUAM nu corectează starea de infertilitate aşa cum se precizează la lit.c) din art.2, ci oferă o posibilitate de reproducere atunci când infertilitatea nu poate fi corectată. Termenul „mamă purtătoare” (sau mama surogat) este definit în domeniu ca terţa persoană care acceptă, în urma unei convenţii, să poarte sarcina şi să nască un copil care va fi cedat unui cuplu infertil. Acest termen nu se foloseşte - aşa cum e definit în proiect - pentru a desemna mama beneficiară a copilului care şi poartă sarcina.

Fertilizarea in vitro este definită şi înţeleasă greşit de autorii proiectului. Aceasta nu este o tehnică de reproducere, ci doar un procedeu de fecundare a ovulului. Tehnica se numeşte fertilizare in vitro cu transfer de embrion (sau embriotransfer). În aceste condiţii, definiţia ce apare în proiect (lit. j), art.2) privind transferul de embrioni este total ilogică şi incorectă. Este cu atât mai aberant cu cât prin aceasta, pentru prima oară în lume, se propune prelevarea din uterul unei femei a unui embrion sau ovul fecundat şi reimplantarea lui în uterul altei femei. Acest fapt nu e permis în nici o ţară. De asemenea, nu mai este necesar a se defini termenul fertilizare artificială, acesta fiind neştiinţific. De altfel, fertilizarea ovulului se face prin metode similar naturale, doar mediul în care se realizează este artificial. Doar în cazul unor tehnici moderne (injecţia intracitoplasmatică) specialistul intervine în procesul propriu-zis al fertilizării.

Şi inseminarea artificială este definită greşit. De altfel, nici măcar nu este definită. Spunând doar că este o tehnică de RUAM nu este suficient. Inseminarea artificială este acea tehnică de RUAM în care sperma provenită de la partener sau donator se introduce, după prelucrarea ei în laborator, în uterul sau vaginul femeii, fertilizarea urmând cursul natural.

Donarea de gameţi este confundată cu donarea de spermă. Un bărbat nu poate dona ovule, de aceea nu se poate defini donarea de gameţi ca fiind făcută de bărbat. Gameţii sunt ovulul şi spermatozoidul, sau gamet feminin şi gamet masculin. În realitate, este definit în proiect doar donatorul de spermă.

Proiectul nu stabileşte regimul juridic al drepturilor ocrotite şi nu este clar cu privire la persoanele care au aceste drepturi. Mai mult, nici măcar scopul RUAM nu este precizat corect, aceasta nu poate remedia infertilitatea, aşa cum se susţine în art.3, ci doar poate ajuta o persoană infertilă să aibă copii. De altfel, infertilitatea netratabilă nu este o boală, ci o dizabilitate.

La art.4 sunt stabilite condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească cuplul heterosexual pentru a avea acces la aceste tehnici. Aceste condiţii sunt de ordin social şi lasă loc de interpretare. Prima condiţie (să fie vii) se regăseşte în multe legislaţii, dar interdicţia ce o urmează este inutilă şi greşit fundamentată. Astfel, interzicerea doar a inseminării cu sperma soţului decedat instituie permiterea fertilizării in vitro post-mortem. Pe de altă parte, interzicerea doar în cazul cuplului căsătorit ne arată că în cazul cuplurilor necăsătorite reproducerea post-mortem este permisă. Cerinţa a doua (să aibă vârstă biologică pentru a procrea) este foarte vagă şi generală. În această condiţie se poate înscrie şi o persoană sub 14 ani. Condiţia ar trebui întărită de o alta: şi să aibă capacitate deplină de exerciţiu. Nu se stabileşte o vârstă maximă pentru a avea acces la RUAM. Tot mai multe ţări o fac. De asemenea, autorii proiectului nu cunosc motivaţiile pentru care alte ţări au creat reglementările care sunt preluate în acest act. Impunerea unei perioade minime de 2 ani de convieţuire atât pentru cuplurile căsătorite, cât şi pentru cele necăsătorite are scopul de a da posibilitatea acestora de a procrea pe cale naturală. Ştiinţific este stabilit că dacă în interval de doi ani de încercări regulate cuplul nu obţine sarcina, există posibilitatea ca acesta să fie infertil. Urmează perioada de analize şi tratamente medicale pentru vindecarea sau ameliorarea bolii. Abia când diagnosticul este definitiv în sensul imposibilităţii de obţinere a sarcinii pe căi naturale sau a imposibilităţii ducerii sarcinii la bun sfârşit, se eliberează un certificat medical ce atestă dreptul acelei persoane de a apela la RUAM. Impunerea unui astfel de parcurs ar putea garanta că un cuplu necăsătorit este stabil, iar încercările şi tratamentele de ani de zile arată hotărârea de a trăi împreună şi a avea un copil, care la rândul lui să aibă o familie şi o viaţă sigură.

La art. 6 sunt precizate condiţii de acces de ordin medical. Este derutantă folosirea sintagmei „oricărei femei sau bărbat” atunci când se vorbeşte de accesul la tehnici. De vreme ce în proiect s-a manifestat intenţia de a se permite accesul doar cuplurilor (heterosexuale) este obligatoriu de folosit sintagma oricărei femei sau bărbat din cadrul unui cuplu. Nu este necesar să se precizeze în lege diagnostice medicale. Aceasta va fi sarcina ministerului sănătăţii printr-un act separat. Alin.2 este şi el inutil, de vreme ce consimţământul informat prealabil este cerut deja în mod obligatoriu la art.4. Cerinţe medicale regăsite în legile altor state sunt, de exemplu, existenţa unui diagnostic emis de o clinică de specialitate autorizată, avizul din partea clinicii unde s-au urmat terapii şi tratamente de vindecare fără succes, îndeplinirea criteriilor fizice şi mintale cerute pentru adopţie.

Art.5 este preluat din legea elveţiană, însă e transformat într-o poveste. Termenul „înainte de...” este incert. Legea elveţiană precizează clar că după informare cuplul primeşte o perioadă de gândire de 4 săptămâni, după care se va semna contractul, ce cuprinde şi consimţământul. Prevederea de la lit.c) privind confirmarea cererii după o lună de la data solicitării este nepotrivită. Confirmarea nu e similară cu încheierea contractului şi consemnarea consimţământului. Pe de altă parte, solicitarea nu este o operaţiune simultană cu informarea. De aceea, termenul de gândire trebuie să curgă de la data informării.

Art.7 din proiect încearcă să creioneze, parcă la întâmplare, unele activităţi interzise. Se interzice producerea abuzivă de embrioni, fără însă a preciza ce înţeles are termenul de embrion în cuprinsul legii şi nici ce înseamnă producerea legală a acestora (adică doar în scop procreativ şi nu mai mulţi decât sunt necesari pentru o procedură de transfer – maxim trei). Trebuie precizat faptul că termenul de embrion se foloseşte din punct de vedere juridic în sensul cel mai larg în legile din alte state, ca şi în tratatele internaţionale. Din punct de vedere medical, embrionul apare după a 14-a zi de dezvoltare, până atunci fiind numit, ovul fecundat, zigot, blastocist sau preembrion. Peste tot unde s-a reglementat domeniul nu se permite transferul embrionar dacă acesta a atins vârsta de 14 zile, embrionii trebuind distruşi. În aceste condiţii se poate preciza şi în ce constă producerea abuzivă: pentru cercetare, fără acordul persoanelor de la care s-au prelevat gameţii, pentru comercializare, prin clonare sau alte metode care trebuie prohibite (hibrizi, himere). O altă metodă ce trebuie interzisă este producerea embrionului sau a fecundării în corpul femeii şi prelevarea ulterioară a acestuia.

Este puţin hazlie interzicerea activităţii lipsei consimţământului şi a activităţii lipsei autorizaţiei. Nu are ce căuta aici această prohibiţie. Ea se deduce din articolele anterioare prin obligativitatea acestora. Lipsa lor trebuie sancţionată ca atare la capitolul „Sancţiuni”, în funcţie de gravitatea faptei şi de prejudiciile cauzate. De asemenea, nu există nici un articol dedicat reglementării autorizaţiei: cine o emite, în ce condiţii, sub ce formă, în ce cazuri.

Este interzisă intermedierea înţelegerilor pentru maternitatea de substituţie, în condiţiile în care surogatul nici măcar nu este definit în lege. Nu se deduce din lege dacă este permisă sau nu această modalitate de RUAM, fiind ignorată cu desăvârşire de autorii proiectului, în condiţiile în care noul cod civil, publicat în Monitorul Oficial, nu interzice maternitatea de substituţie. Interzicerea doar a intermedierii arată clar că substituţia este permisă prin contractare directă.

Interzicerea doar a „manipulării genetice pe embrioni” lasă calea deschisă manipulării genetice a gameţilor şi ovulelor fecundate, inclusiv posibilitatea selectării sexului viitorului copil. În aceste condiţii, degeaba se mai interzice avortul selectiv al embrionilor supranumerari pe criterii de sex. De asemenea, este prohibită doar inseminarea post mortem, asta însemnând că fecundarea in vitro post mortem este permisă. Trebuie folosită sintagma „reproducerea post-mortem.”

O altă prevedere ciudată este interzicerea doar a comerţului de embrioni şi doar a traficului de gameţi. Logica juridică spune că ar fi permise comerţul de gameţi şi traficul de embrioni! Nici interzicerea unui fapt ilicit nu sună bine – se interzice donarea ilicită de embrioni. Nu este necesară o astfel de prevedere. Trebuie să apară la capitolul Sancţiuni formularea: Producere/transmiterea ilicită de embrioni se pedepseşte cu... Trebuie interzis amestecul de gameţi ce provin de la mai mulţi donatori sau amestecul gameţilor umani cu gameţi de la alte specii.

O altă interdicţie periculoasă şi neindicată este cea privind nedepistarea eventualelor boli transmisibile sau infecţioase, mai ales că în proiect nu se face vorbire despre diagmosticul genetic (preimplantator şi postnatal). Mai mult, diagnosticul genetic preimplantator este interzis în multe state, iar cele care îl permit impun condiţii stricte de realizare. Proiectul de faţă face obligatorie această diagnosticare, care e periculoasă pentru embrion şi costisitoare.

Trebuie exceptată de la prohibiţii selecţia sexului viitorului copil pentru împiedicarea transmiterii unei boli care nu poate fi evitată altfel.

Toate aceste fapte, spune proiectul, dacă constituie infracţiuni, vor fi sancţionate ca atare, deşi la art.22 aceste fapte sunt declarate infracţiuni. Şi când nu constituie infracţiuni ce se întâmplă? Iar închisoarea de la 6 luni la 2 ani e pedeapsă? Şi probabil cu suspendare... În alte ţări pedepsele cu închisoarea sunt foarte grave, amenzi foarte mari (în Italia sunt amenzi ce depăşesc 1 milion de euro). Nimic despre suspendarea activităţii, retragerea autorizaţiilor etc. Nimic despre situaţia legală a copilului conceput prin încălcarea legii.

În art.8 se încearcă reglementarea tehnicilor RUAM permise. La lit.b) şi c) se produce o eroare ştiinţifică. Doctrina şi legislaţia din alte ţări precizează clar că fertilizarea in vitro şi transferul de embrion luate separat nu sunt tehnici de RUAM. Fertilizarea in vitro nu este în sine o modalitate de reproducere umană, ci doar un procedeu ştiinţific prin care se fecundează ovulul extracorporal într-un mediu controlat (laborator). FIV trebuie urmată de un alt procedeu, numit transferul de (pre)embrion (embriotransferul) (ET) în uterul femeii, pentru ca actul reproducerii medicale să fie complet. Fertilizarea „in vitro” în sine reprezintă o tehnică de ştiinţă medicală ce constă în unirea celor doi gameţi (ovul şi spermatozoid), extraşi în prealabil de la femeie şi bărbat prin metode specifice, formându-se zigotul. Transferul de (pre)embrion este acea operaţie medicală de introducere a (pre)embrionului în uterul femeii cu ajutorul unui cateter, fecundarea fiind realizată în afara corpului acesteia. Tehnica medicală de reproducere in vitro este combinarea celor două, adică fertilizarea in vitro cu embriotransfer (FIV-ET). Tot aici se prevăd şi tehnicile interzise, inutil de altfel, deoarece au mai fost interzise şi în alte articole.

Art.9 este dedicat tehnicii de inseminare artificială (IA). De remarcat este faptul că deşi în art.2 sunt definite IA conjugală şi cu donator, în cuprinsul legii nu se folosesc aceşti termeni întotdeauna. O altă formulare nepotrivită este „celula sexuală” a partenerului / donatorului. Termenul potrivit este sperma prelucrată. Permiterea IA cu donator doar în cazul „unei boli genetice sau transmisibile la partener” nu are nici o logică. Trebuie evitarea transmiterii bolii în primul rând la viitorul copil. Inseminarea conjugală este reglementată în art.11, după reglementarea fertilizării in vitro, iar cea cu donator în art.12. Se recomandă reglementarea IA la un singur articol cu mai multe alineate. De asemenea, prevederile privind criteriile pentru donare şi donatori trebuie reglementate separat, la un articol de sine stătător (sau chiar într-un capitol separat). De asemenea, tipul de afecţiuni pentru care se permit aceste tehnici nu trebuie menţionate în lege. Acestea trebuie stabilite de ministerul sănătăţii. O reglementare mult mai bună a acestora este modelul legii spaniole. Astfel, legiuitorul spaniol nu şi-a dorit să dea un caracter rigid acestei reglementări tocmai pentru a evita problemele cu care s-a confruntat vechea lege, enumerând tehnicile permise într-o anexă la lege. În acest sens, legea oferă posibilitatea guvernului, în urma raportului Comisiei Naţionale de Reproducere Asistată, de a autoriza folosirea altor tehnici care se dovedesc a fi sigure şi eficiente din punct de vedere ştiinţific şi practic.

În nici un caz nu se poate vorbi în situaţia inseminării artificiale de sterilitatea femeii, aşa cum se greşeşte la art.12 alin.1. Mai mult, la IA cu donator întotdeauna unul din gameţi provine de la unul din partenerii cuplului, acesta fiind întotdeauna femeia. În aceste condiţii, instituirea acestei obligaţii pentru IA este naivă şi denotă necunoaştere. Cerinţa ca donatorul să provină dintr-un cuplu care să aibă deja copii este salutară, dar nu în această formă. Starea civilă a donatorului nu e aşa de importantă, însă e important de stabilit câţi copii trebuie să aibă o persoană pentru a putea fi donator. Dreptul francez spune ca donatorul să aibă cel puţin un copil al său. Tonul narativ al proiectului continuă cu „gameţii proveniţi de la un donator sunt utilizaţi numai pentru reproducerea unui număr limitat de copii”. Ar fi mai indicat termenul de naşterea unui număr de copii. Întrebarea este ce înţelege autorul proiectului prin număr limitat de copii: 1, 5, 20 sau câţi? În general, în ţările unde legile au fost făcute profesional se limitează acest număr între 3 şi 5 copii. Considerăm că viziunea legiuitorului belgian este mai potrivită pentru acest caz: fixarea unui număr maxim de femei care pot recurge la acelaşi donator. Dacă s-ar permite utilizarea gameţilor donatorului pentru apariţia a cel mult 5 copii, ar însemna existenţa tot atâtor familii diferite cu copii înrudiţi. Fixarea numărului maxim în raport cu femeile care recurg la RUAM cu donator limitează răspândirea excesivă de gene înrudite în familii străine. Astfel, deşi numai trei femei pot primi gameţi de la acelaşi donator, ele pot avea 2 sau 3 copii realizaţi în aceste condiţii, de la acelaşi donator. Un alt avantaj ar fi faptul că copii din cadrul aceleiaşi familii proveniţi astfel ar fi fraţi naturali. Într-o reglementare mai restrictivă s-ar putea chiar interzice unei persoane / cuplu să aibă copii de la donatori diferiţi, decât dacă primul donator nu mai poate sau nu mai vrea să doneze.

Legea nu dispune nici cu privire la modalitatea de înregistrare a donatorilor şi donaţiilor, astfel că nu este reglementată modalitatea de controlare a numărului donaţiilor şi naşterilor. Măcar principiile de bază privind criteriile de selecţie a donatorilor trebuie enunţate în lege. Nu se înţelege pentru cine sunt confidenţiale datele privind identitatea donatorului. De altfel, tot mai multe state renunţă la anonimatul donatorului, acesta fiind menţinut doar faţă de terţi, nu şi faţă de copii rezultaţi. Aceştia, la o anumită vârstă (diferă de la o ţară la alta), pot cere date despre identitatea donatorului, fără a avea permisiunea de a-l contacta decât cu acordul său dat în faţa autorităţii. Mai mult, unele state nu permit donatorul anonim, iar în Anglia este obligatorie menţiunea „cu donator” în certificatul de naştere. Donarea de ovule (rar permisă) şi de embrioni necesită reglementări speciale şi amănunţite. În general, ţările care permit astfel de situaţii instituie proceduri de adopţie anticipată în faţa notarului sau judecătorului.

Art.14 instituie reguli privind filiaţia copilului provenit din RUAM. În dreptul românesc nu există termenul de filiaţie legitimă, acesta fiind specific dreptului francez şi implică renunţarea la sistemul napoleonian al filiaţiei (din căsătorie şi din afara căsătoriei). Nici măcar filiaţia legală nu este un termen potrivit, de vreme ce legătura de filiaţie nu se poate stabili decât în conformitate cu legea. Legile altor ţări impun obligaţia stabilirii filiaţiei copilului faţă de părinţii care şi-au exprimat consimţământul. Acţiunile prevăzute pentru cazul când unul din parteneri refuză stabilirea filiaţiei sunt impropriu reglementate şi eronat. Nici măcar nu se face compatibilizare cu prevederile din noul cod civil.

În art.15 se revine inutil cu reguli privind consimţământul, prin repetarea unor prevederi anterioare. Se impune concentrarea tuturor regulilor privind consimţământul într-un articol unic. Revocarea consimţământului nu trebuie permisă decât până în momentul realizării inseminării sau transferului.

Şi art.16 nu îşi are rostul, fiind tot o sinteză a unor reglementări regăsite în alte articole, iar formularea este oricum ilogică. A spune că motivarea IA şi FIV-ET este terapeutică sau de procreaţie este periculoasă. Astfel, se permite accesul la tehnici chiar dacă motivul nu este terapeutic, adică solicitanţii sunt sănătoşi. Pe de altă parte, scopul terapeutic al producerii unui embrion sau al prelevării de gameţi se întâlneşte şi în cazul cercetării medicale. În aceste condiţii, scopul trebuie să fie medical-reproductiv. Motivarea prin „interesul copilului de a se naşte” este ciudată – ce interes poate avea copilul pentru a se naşte şi cine îl poate întreba despre asta? Articolul probabil are scopul de a reglementa aprecierea riscurilor pe care le implică FIV şi capacitatea medicului de a acţiona sau nu în funcţie de aceste riscuri.

La art. 17 se continuă reglementarea FIV – condiţii specifice – , lucru ce trebuia făcut în cadrul art.10. Unele cerinţe sunt deja stipulate în alte părţi, iar altele fac aproape imposibilă folosirea procedurii. Astfel, obligaţia de a dovedi existenţa riscului de transmitere a unei boli genetice incurabile opreşte de la acces acele cupluri care nu au astfel de boli. Obligaţia de a stabili cauzele infertilităţii opreşte de la acces acele cazuri în care infertilitatea nu are cauze medicale cunoscute. Examinarea embrionului înainte de implantare, în scopul depistării eventualelor riscuri de transmitere a unei boli pe cale genetică implică obligaţia realizării diagnosticului genetic preimplantator în toate cazurile. Acest fapt, aşa cum am precizat deja este periculos pentru viitoarea dezvoltare a embrionului şi costisitor pentru cine trebuie să suporte costurile acestei proceduri. Aceste analize trebuie realizate doar atunci când este cazul. Trebuie dovedită, în schimb, imposibilitatea patologică de reproducere.

De precizat este faptul că tehnicile se clasifică în endogene şi exogene, omogene şi eterogene, aşa cum rezultă din doctrina juridică internaţională. Este recomandat să se ţină cont de aceste studii pentru a se putea realiza o reglementare logică, clară şi utilă societăţii.

Art.18 este de asemenea inutil, repetând prevederi din alte articole. Nu se poate concluziona decât că autorii proiectului, din lipsă de idei şi cunoştinţe, au încercat să sporească numărul articolelor pentru a-i da „greutate”.

Art.19 adânceşte haosul, revenind cu norme privind consimţământul. S-a mai menţionat pe parcursul proiectului despre retragerea consimţământului, acesta netrebuind stipulat pentru fiecare procedură în parte.

Art.20 loveşte din greu normele internaţionale de bioetică ratificate de România (cum ar fi Convenţia de la Oviedo). Vorbind de sarcinile gemelare (multiple), proiectul spune că li se aplică prevederile legii, indiferent de numărul copiilor rezultaţi. Tocmai de aceea se interzice implantarea a mai mult de trei embrioni, pentru a se reduce riscul sarcinilor multiple şi al necesităţii avortului selectiv (care poate provoca pierderea sarcinii). Chiar şi la tripleţi există riscuri mari pentru viaţa sau sănătatea copiilor şi mamei.

Capitolul III – Sancţiuni, despre care am vorbit deja, este sublim dar lipseşte cu desăvârşire. Răspunderea poate fi disciplinară, contravenţională sau penală, după caz, conform prevederilor legale. Însă lipsesc prevederile legale. Probabil se aplică codul rutier. Cine răspunde, cum răspunde, cât răspunde, în ce împrejurări, care sunt sancţiunile, care e întinderea lor etc.? A încropi o pedeapsă mică cu închisoarea nu este regim sancţionator.

Art. 23. nu are predicat, deci nu se înţelege ce se întâmplă cu serviciile medicale!

Înfiinţarea prin ordin al ministrului sănătăţii a Autorităţii pentru Supravegherea Reproducerii Umane Asistata Medical este neavenită. Trebuie înfiinţată prin legea de faţă, iar cu acest prilej trebuie să i se consacre un capitol privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile acesteia. Iar termenul de supraveghere trebuie să dispară din titulatură pentru a i se permite atribuţii mai largi.

În concluzie, se poate aprecia cu uşurinţă că documentul analizat este un proiect, dar nu de lege. Aceste aşa-zise reglementări nu acoperă nici pe departe domeniul, nu respectă Constituţia şi legile ţării, nici tratatele internaţionale ratificate de ţara noastră şi nici tendinţele legislative ale ţărilor europene. Existenţa unei hotărâri a Curţii Constituţionale care s-a pronunţat deja cu privire la neconstituţionalitatea unor prevederi din proiectul respins în 2005, preluate în acest proiect, face ca acesta să fie neaplicabil.

Mai mult, o serie de foruri oficiale (Consiliul Legislativ, Guvernul, Comisia de Sănătate Publică a Senatului) au făcut amendamente şi propuneri, ca şi o serie de specialişti, însă autorii proiectului le-au ignorat şi nu au operat nici un fel de corecturi, modificări sau adăugiri. Comisia de Sănătate Publică a Senatului a adoptat un raport de respingere a proiectului (nr.322/19.10.2009). Nici Guvernul nu s-a exprimat favorabil şi nici Comisia pentru drepturile omului, culte şi minorităţi. Şi mai scandalos este faptul că proiectul a fost adoptat de Senat ca urmare a depăşirii termenului de adoptare, potrivit art.75 alin.(2) teza a III-a din Constituţia României republicată. Iată cât interes are legiuitorul pentru a legifera.

Nu putem decât să cerem respingerea acestui proiect şi constituirea unei comisii interdisciplinare naţionale pentru realizarea unui proiect de lege serios, corect şi util societăţii.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
Mademoiselle PasDeChance
Mesaje: 2330
Membru din: Vin Sep 11, 2009 6:21 pm
Localitate: Europe

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde Mademoiselle PasDeChance » Dum Feb 07, 2010 3:30 pm

Despre ultima noastra intrevedere oficiala pe marginea legii, aici: http://infertilitate.com/2010/02/03/int ... putatilor/

Intre timp, mai avem vesti, mai degraba bune, dar asteptam sa se concretizeze pentru a le face publice.
33 de ani, la origine infertilitate masculina - OAS moderata, in fapt infertilitate mixta (problema feminina - rezolvata in prezent).

Martie 2008: FIV-ICSI1, reusit, sarcina gemelara, prim trimestru perfect, morfofetala perfecta, ulterior contractii puternice, spitalizare cinci saptamani repaus strict, din pacate nasterea prematura nu a putut fi evitata. :( ...Fetitele mele sunt ingeri.
...Ulterior s-a descoperit un sept uterin, rezecat in urma a trei histeroscopii operatorii (2008 - 2009). Doua histeroscopii de control ulterioare: cavitate uterina ok, endometru ok.
Iunie 2009: FIV2, primul ET nereusit; sept. 2009: TEC neconcretizat.
Ianuarie 2010: FIV3, primul ET nereusit; aprilie 2010: TEC - reusit, insa sarcina oprita din evolutie. :(
Oct. 2010: FIV4, primul ET (blastocist) - nereusit; martie 2011: TEC - neconcretizat.

Violently unhappy: FIV5, noiembrie 2011, nereusit.


Continuarea povestii, aici.

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Dum Mai 23, 2010 8:29 pm

Vestile bune continua macar pe planul acesta, al legii.

Sambata aceasta a avut loc o intalnire de lucru care a durat peste noua ore, in care reprezentanti ai SOS Infertilitatea si ai medicilor, cu consilierea dlui Sabin Gutan, doctor in drept cu o teza despre RUAM, si sub coordonarea dnei deputat Mihaela Ioana Sandru, membra a Comisiei de Sanatate a Camerei Deputatilor, au lucrat intens pe proiectul de lege privind reproducerea umana asistata medical.

Speram sa revenim cu vesti bune cat de curand.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Vin Mai 28, 2010 2:27 pm

Dr. Cristian Irimie, Secretar de Stat in Ministerul Sanatatii, a acordat ieri un interviu pentru RealitateaTV, unde, printre alte subiecte de dureroasa si trista actualitate (infectiile intraspitalicesti, exodul medicilor, spitale in pragul falimentului, ...), este abordat si subiectul legii privind reproducerea umana asistata medical:

REALITATEA.NET: Legea pentru Fertilizare in vitro în ce stadiu mai este?

C. Irimie: Legea este în discuţie la Parlamentul României, există un grup de lucru în care sunt cooptaţi şi specialişti din MS, se lucrează acum la un proiect de lege care va fi introdus în Parlament cât de curând şi cred că va ieşi o lege bună. Multe spitale de stat au închise secţiile de profil de anul trecut, iar cererea de FIV a crescut la privat. Spitalele sunt închise pentru că nu îndeplinesc condiţiile, dar şi la stat şi la privat, tot se plăteşte, dar cei de la stat nu îndeplineau condiţiile pe care trebuie să le respecte.



Transcrierea integrala a interviului o puteti citi aici: http://www.emedic.ro/Articole/3166.htm
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Oct 19, 2010 3:37 pm

RalucaBonzi scrie:Voiam sa semnalez ca proiectul de lege al senatorului Urban (altul decat cel despre care am discutat pe topicul asta) a trecut de Senat, fiind aprobat tacit, si acum a plecat spre Camera Deputatilor.

http://webapp.senat.ro/sergiusenat.proi ... 07&AN=2009

Asociatia "SOS Infertilitatea" va urmari cu atentie circuitul legislativ al proiectului de lege (e proiectul ala cu multe cucuie).


Proiectul de lege al senatorului Urban este pe punctul de a fi respins in Camera Deputatilor: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck ... &idp=10681

09.09.2010 primire raport de respingere de la:
Comisia pentru sănătate şi familie
face parte din categoria legilor organice
04.10.2010 înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputatilor
12.10.2010 dezbatere în plenul Camerei Deputatilor (rămas pentru votul final)
consultati stenograma sedintei


Raportul de respingere de la Comisia pentru Sanatate si Familie este aici: http://www.cdep.ro/comisii/sanatate/pdf ... 690_09.pdf
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Oct 19, 2010 3:39 pm

Redam esentialul din Raportul de respingere de la Comisia pentru Sanatate si Familie:

4. În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate şi familie propune
Plenului Camerei Deputaţilor respingerea proiectului de Lege privind
reproducerea umană asistată medical
(PL-x 690/2009) pe baza următoarelor
argumente:
- iniţiativa legislativă, deşi tratează un subiect extrem de sensibil care
comportă multiple aspecte de ordin medical şi juridic şi a cărei reglementare ar
trebui să fie clară şi exigentă, comportă serioase lacune, care pot genera îndoieli
cu privire la constituţionalitatea anumitor prevederi şi pot antrena dificultăţi
majore în procesul aplicării;
- medicaţia uzitată în procedurile de reproducere umană asistată
trebuie să beneficieze de compensare pentru toate produsele farmaceutice
indiferent de firma producătoare;
- textul prezintă o serie de neclarităţi din punct de vedere juridic şi al
normelor de tehnică legislativă prevăzute de Legea nr.24/2000, republicată cu
modificările şi completările ulterioare.

PREŞEDINTE,
RODICA NASSAR
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Oct 19, 2010 3:40 pm

Iar in plen nu s-a intervenit pentru "apararea" proiectului, ramane doar de acordat votul final, formal:

DEZBATERI PARLAMENTARE

Şedinţa Camerei Deputaţilor din 12 octombrie 2010

41. Dezbaterea Proiectului de Lege privind reproducerea umană asistată medical (PL-x 690/2009) (rămas pentru votul final)

consultă fişa PL nr. 690/2009

Doamna Roberta Alma Anastase:
................................................

Proiectul de Lege privind reproducerea umană asistată medical.

Raportul este de respingere.

Iniţiatorul nu doreşte să intervină. Grupurile de asemenea.

Urmează votul final.


Va reamintim ca e vorba despre acel proiect de lege facut pe genunchi, care prevedea multe aberatii, printre care si testarea genetica obligatorie a embrionilor inainte de ET.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Propunere Lege Reproducere Umana Asistata şi Embriologie

Mesajde SOS Infertilitatea » Mie Oct 20, 2010 3:25 pm

S-a respins!

19.10.2010 respins de catre Camera Deputatilor
rezultat vot (pentru respingere): pentru=275, contra=3, abtineri=2, nu au votat=1 (prezenti=281)
încetarea procedurii legislative prin respingere definitiva de catre Camera Deputatilor


Uf, bine ca nu au aprobat-o din greseala! L-)
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiecte de lege RUAM - esuate.

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Dec 14, 2010 12:32 pm

Am gasit discutia din Comisia de Sanatate in urma careia s-a votat in unanimitate raportul de respingere pe Proiectul de Lege Urban: http://www.cdep.ro/comisii/sanatate/pdf ... 090709.pdf

La primul punct al ordinii de zi, Comisia pentru sănătate şi familie
a procedat la continuarea dezbaterilor asupra proiectului de Lege privind
reproducerea umană asistată medical (PL x 690/2009), adoptat prin
procedura tacită de către Senat, Camera Deputaţilor fiind Cameră
decizională.

Dna.dep. Rodica Nassar, preşedintele comisiei, reaminteşte celor
prezenţi că proiectul de lege are ca obiect de reglementare reproducerea
umană asistată medical, în scopul susţinerii cuplurilor cu probleme de
fertilitate cât şi al creşterii natalităţii.

Domnia sa menţionează că, spre deosebire de o parte a statelor
membre ale Uniunii Europene, România nu are în prezent un cadru
legislativ care să reglementeze în domeniul reproducerii umane asistate.
Guvernul nu susţine adoptarea proiectului de lege în forma
prezentată, precizează domnia sa.

Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi şi Comisia pentru
buget, finanţe şi bănci au avizat favorabil proiectul de lege, iar Comisia
pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale a
înaintat aviz negativ.

Ministerul Sănătăţii, prin punctul său de vedere
nr.6378/15.06.2010, nu susţine adoptarea iniţiativei legislative.

De asemenea, domnia sa informează că, la comisie a fost înregistrat
memoriul domnului Sabin Guţan, asistent universitar, doctor în ştiinţe
juridice, care propune respingerea acestui proiect de lege, urmând ca o
comisie pluridisciplinară, să realizeze o nouă iniţiativă, cu respectarea
prevederilor din tratatele internaţionale în materie şi cu consultarea
societăţii civile.

Aceeaşi opinie este împărtăşită şi de către Centrul Euroregional
pentru Iniţiative Publice, prin memoriul care ne-a fost înaintat de către
preşedintele executiv Florin Buhuceanu.

Dna.dep.Rodica Nassar, acordă cuvântul domnului prof.dr.Cristian
Anton Irimie, pentru a expune punctul de vedere al Ministerului Sănătăţii.

Dl.prof.Cristian Anton Irimie, arată că Ministerul Sănătăţii nu
susţine această iniţiativă legislativă, din următoarele considerente:

- iniţiativa legislativă, deşi tratează un subiect extrem de
sensibil care comportă multiple aspecte de ordin medical şi juridic şi a
cărei reglementare ar trebui să fie clară şi exigentă, comportă serioase
lacune, care pot genera îndoieli cu privire la constituţionalitatea anumitor
prevederi şi pot antrena dificultăţi majore în procesul aplicării;

- medicaţia uzitată în procedurile de reproducere umană
asistată trebuie să beneficieze de compensare pentru toate produsele
farmaceutice indiferent de firma producătoare;

- textul prezintă o serie de neclarităţi din punct de vedere
juridic şi al normelor de tehnică legislativă prevăzute de Legea
nr.24/2000, republicată cu modificările şi completările ulterioare.

Domnia sa informează că, în prezent, Ministerul Sănătăţii a
elaborat un act normativ, urmând a fi constituit un grup de lucru pentru
analizarea textului şi care, ulterior, va fi publicat pe site-ul ministerului în
vederea dezbaterii publice.

Dl.dep.Petre Movilă, intervine şi subliniază că punctul de
vedere al Guvernului este pertinent, deoarece această iniţiativă legislativă
nu ajută cu nimic acest domeniu de activitate.

Dl.dep.Eftimie Ghiţă subliniază că iniţiativa legislativă induce
confuzie şi nu prezintă o succesiune a articolelor. Domnia sa apreciază
demersul Ministerului Sănătăţii în elaborarea unui act normativ care să
reglementeze această problematică.

Dna.dep.Rodica Nassar, preşedintele comisiei, intervine şi
arată că este necesar să se ofere o şansă cuplurilor care nu pot avea copii.

Dl.dep.prof.dr.Florian Popa se pronunţă pentru respingerea
iniţiative legislative, motivând prin faptul că aceasta este plină de erori,
chiar termeni falşi şi lipsită de profesionism.

În urma discuţiilor care au avut loc, membrii Comisiei pentru
sănătate şi familie hotărăsc, cu unanimitate de voturi, întocmirea unui
raport de respingere asupra proiectului de lege aflat în dezbatere.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiecte de lege RUAM - esuate.

Mesajde SOS Infertilitatea » Mie Feb 23, 2011 7:11 pm

O noua initiativa legislativa in domeniu, cea realizata la initiativa si cu participarea SOS Infertilitatea, si care speram sa ajunga sa fie si promulgata: viewtopic.php?f=2&t=189&start=0
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiecte de lege RUAM - esuate.

Mesajde SOS Infertilitatea » Mie Noi 16, 2011 2:56 pm

Proiectul de lege propus de dna deputat Mihaela Sandru, la initiativa si cu participarea SOS Infertilitatea, a fost retras de catre initiatoare: viewtopic.php?f=2&t=189
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiecte de lege RUAM - esuate.

Mesajde SOS Infertilitatea » Mie Noi 16, 2011 2:59 pm

Proiectul de lege privind RUAM cu tert donator, propus de catre Ministerul Sanatatii, a fost intors de catre Comisiile Senatului pentru a fi integral refacut: viewtopic.php?f=2&t=233
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiecte de lege RUAM - esuate.

Mesajde SOS Infertilitatea » Mie Noi 16, 2011 3:03 pm

In concluzie, este cea de-a cincea tentativa esuata sau abandonata de a reglementa in domeniul RUAM.

1. Propunerea legislativa 2004 - 2006, respinsa definitiv: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?idp=9290&cam=1

2. Proiectul de lege propus de catre Asociatia Embriologilor, a fost publicat spre dezbatere pe site-ul Ministerului Sanatatii http://www.ms.ro/proiecte-acte-normative.php?pag=1, dar, in urma semnalarilor SOS Infertilitatea, nu a intrat in circuitul legislativ.

3. Proiectul de lege al senatorului Iulian Urban a parcurs circuitul legislativ in ambele camere parlamentare, dar, in urma semnalarilor SOS Infertilitatea, nu a fost aprobat: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=10681

4. Proiectul de lege al deputatei Mihaela Sandru, realizat la initiativa si cu participarea Asociatiei SOS Infertilitatea, a fost retras de catre initatoare la scurt timp dupa depunerea la Senat: http://forum.infertilitate.com/viewtopic.php?f=2&t=189

5. Proiectul de lege privind RUAM cu tert donator propus de catre MS este respins de catre Comisiile Senatului, care solicita MS sa il refaca integral, cu participarea asociatiilor de pacienti si de medici: http://forum.infertilitate.com/viewtopic.php?f=2&t=233

Mentionam ca in prezent (noiembrie 2011) Asociatia SOS Infertilitatea detine, prin stransa colaborare cu dnul as. univ. dr. Sabin Gutan, un proiect de lege in domeniul reproducerii umane asistate medical (sau, mai exact, patru variante ale acestui proiect de lege), documente pe care le-am pus la dispozitia autoritatilor (Ministerul Sanatatii, Parlament) pentru a reglementa finalmente in acest domeniu atat de sensibil.
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine

Avatar utilizator
SOS Infertilitatea
Administrator
Mesaje: 9586
Membru din: Vin Sep 11, 2009 2:03 pm
Contact:

Re: Proiecte de lege RUAM - esuate.

Mesajde SOS Infertilitatea » Mar Oct 21, 2014 6:33 am

In prezent este in circuit de aprobare legislativa un alt proiect de lege RUAM, puteti urmari evolutia [sau stagnarea] sa pe site-ul Camerei Deputatilor: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck ... &idp=13733
I always wondered
why somebody didn’t do
something about that,
then I realized
I AM SOMEBODY.

[...and you, and you!]

Grup FB infertilitate
Grup FB adoptie
Grup FB sarcina & parenting

Pagina FB infertilitate
Pagina FB adoptie
Pagina FB a initiatoarei Asociatiei


Imagine ... Imagine... Imagine ... Imagine ...Imagine ... Imagine... Imagine


Înapoi la “Advocacy”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator